De overheid wil mensen waar mogelijk thuis laten werken. Dat scheelt files en vermindert de CO2- belasting. Medewerkers kunnen hun werk bovendien beter combineren met hun privé-leven. Maar hoe kunnen werkgevers zo′n thuiswerkbeleid realiseren? Hieronder volgen vijf tips.
1.Laat mensen niet fulltime thuiswerken. Voor de binding met het bedrijf is het belangrijk dat ze minstens twee dagen per week aanwezig zijn. Bovendien hebben sommige werknemers minder zelfdiscipline; anderen zijn erg gesteld op sociale contacten.
2.Voer thuiswerken oftewel telewerken geleidelijk in. Evalueer het traject na ongeveer een half jaar. Bepaal dan onder meer of de vooraf gestelde doelen zijn bereikt, of de kosten niet uit de hand lopen en de ICT up to date is.
3.Zorg voor een goede inrichting van de thuiswerkplek. Als die niet goed op orde is, dan is de werkgever aansprakelijk voor de schade die een werknemer lijdt. Bovendien helpt een goede inrichting van de thuiswerkplek ook de productiviteit te verhogen.
4.U kunt discussie over de kosten van bijvoorbeeld telefonie of de inrichting van een werkplek voorkomen door dit soort zaken vast te leggen in een telewerkovereenkomst.
5.Maak gebruik van de wettelijke regelingen. Zo mag een werkgever de inrichting van de thuiswerkruimte van een werknemer tot maximaal 1.815 euro per vijf kalenderjaren vrij vergoeden of verstrekken. Ook is sinds 1 januari 2009 het minimale aantal reisdagen naar de vaste arbeidsplaats verminderd van 70 procent (dus 150 werkdagen) naar 60 procent (128 werkdagen). Hierdoor kunnen werknemers tot twee dagen per week thuiswerken met behoud van de vrije reiskostenvergoeding.
Bron: Kluwer arbo-online 29 april 2009
Geef een reactie