Preventief ergonomisch advies in het allervroegste stadium bespaart op termijn de meeste kosten. En juist daarin is Ergo-idee sterk.
Ik geef daarom ook advies over welk kantoormeubilair het beste past bij de situatie op uw bedrijf. En bijvoorbeeld hoe zwaar zakken of dozen mogen zijn in de fabriek.
Zo voorkomt u klachten voordat die de kans krijgen te ontstaan.
Vraag mijn ergonomisch advies bij voorkeur op dit soort momenten:
- Wanneer u als bedrijf start, en/of voor uw personeel kantoormeubilair bestelt
Het juiste materiaal geeft het beste resultaat. De ergonomische kwaliteit en mogelijkheden van de vele merken verschilt enorm, en goedkoop is meestal miskoop. (Hoewel u zeker niet het duurste van het duurste nodig hebt.)
Ook de indeling van de werkplekken heeft invloed op het creëren van de juiste werksfeer.
- Wanneer u een nieuwe werknemer heeft aangenomen
Geef uw nieuwe werknemer een optimale start in uw bedrijf: zorg dat hij goed zit aan het juiste bureau en direct met de juiste houding werkt.
- Bij het inrichten van een vergaderruimte
Wist u dat staanplekken ertoe leiden dat vergaderingen productiever zijn en korter duren? Wellicht voor uw vergaderruimte ook een mooie oplossing.
- Bij de inrichting van een fabriekswerkplek
Zorg ervoor dat een lopende band op de goede hoogte is afgesteld, en de dozen of zakken niet te zwaar zijn!
Naast ‘gewone’ werkplekken aan een bureau, adviseer ik ook bij de ergonomische inrichting van bijvoorbeeld een ontvangstbalie of kassawerkplekken.
Uiteraard kunt u altijd mijn advies inwinnen, óók wanneer u al kantoormeubilair heeft en uw personeel al jarenlang in dienst is. Mijn boodschap is: hoe eerder, hoe beter.
Mijn ergonomisch advies levert het volgende op:
- Dankbare, tevreden werknemers
Medewerkers waarderen het enorm wanneer zij het gevoel hebben dat ‘de baas’ om hen denkt. Wanneer u laat merken dat u het belangrijk vindt dat zij gezond werken, raken zij gemotiveerder en zijn minder snel geneigd zich ziek te melden.
- Preventie van typische kantoorklachten
RSI, rug-, nek- en schouderklachten, maar ook stress op het werk. In een notendop de meest voorkomende klachten op de werkplek. Niet gek dat ze veel voorkomen: 70% van de werkplekken is ergonomisch niet goed afgesteld. Terwijl ze juist eenvoudig te voorkómen zijn.
- Preventie van rugklachten bij veel tillen
Als bouwvakkers of fabrieksmedewerkers niet te zwaar tillen, en góed tillen, bespaart u hen veel leed. Omdat hun werk voor een groot deel uit tillen bestaat, is het cruciaal dat zij een juiste tiltechniek hanteren.
- Minder kortdurend ziekteverzuim
Als werknemers ergonomisch werken, melden zij zich minder vaak ziek omdat ze geen of minder last hebben van klachten. Daarnaast zijn zij ook gemotiveerder om, ook wanneer het even tegenzit, zich niet ziek te melden en op tijd hun klachten aan te kaarten (zodat er snel iets tegen gedaan kan worden).
- Besparing van kosten en hogere opbrengsten
Minder frequent verzuim, meer productiviteit. Simpelweg: minder kosten, meer resultaat. de return on investment voor preventief ergonomisch advies is 5 euro voor elke geïnvesteerde euro!
Ergonomisch advies gaat verder dan fysieke klachten alleen
Bij mijn ergonomisch advies kijk ik bewust verder dan de fysieke klachten. Stress kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door een te hoge werkdruk, of omdat het werk niet bij de werknemer past. Ook daar heb ik oog voor.
Ruimschoots voldoen aan uw wettelijke verplichting
Als werkgever bent u wettelijk verplicht om goed voor uw werknemers te zorgen. In uw RI&E staat bijvoorbeeld een gezondheidsanalyse van uw personeel, inclusief plan van aanpak om gezond werken te bevorderen. Des te meer reden om u te committeren aan een ergonomische werkomgeving.
Met mijn ergonomisch advies voldoet u ruimschoots aan uw wettelijke verplichting.
Ergonomisch paspoort
Bij een preventief werkplekonderzoek kunnen werknemers een ergonomisch paspoort krijgen. Daarop staan alle instellingen overzichtelijk bij elkaar op een gelamineerd kaartje.